Dolar : Alış : 3.5213 / Satış : 3.5276
Euro : Alış : 4.1333 / Satış : 4.1408
HAVA DURUMU
hava durumu

Diyarbakir41°CSıcak

- Hoşgeldiniz - Sitemizde 19 Kategoride 13070 İçerik Bulunuyor.

SON DAKİKA

Tiyatro Festivali sürüyor

17 Kasım 2015 - 440 kez okunmuş
Ana Sayfa » Yaşam»Tiyatro Festivali sürüyor

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun (DBŞT) düzenlediği 3. Amed Tiyatro Festivali, tiyatro oyunları, seminerler, atölyelerle devam ediyor. Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun (DBŞT) düzenlediği 3. Amed Tiyatro Festivali, tiyatro oyunları, seminerler ve çeşitli etkinliklerle devam ediyor. Festival programı kapsamında Yönetmen Ghodbedin Sadeghi, DBŞT Salonu’nda “Tiyatronun Halk ile Diyalog Yöntemleri” konulu seminer verdi. Seminere çok sayıdaki kişi katıldı. Sadeghi, modernitenin topluma uzak kaldığını belirterek, sanat tarihinde sanatın toplum için yapıldığını; ancak modern sanatta bunun kişilerle anıldığını söyledi. Tiyatrocunun hangi topluma sesleneceğini iyi bilmesi gerektiğini ifade eden Sadeghi, seyirciyle ilişkilenmede dört yöntemin varlığını irdeledi. Bu yöntemlerin komedi, duygu, düşünce ve estetik olduğunu söyleyen Sadeghi, tarihten günümüze büyük acılar yaşayan toplumun komediye ihtiyacı olduğunun altını çizdi. Hobi olarak yapılan sanatın sanat olamayacağını söyleyen Sadeghi, sanatın insanları yorgunluktan ve sıkıntılardan uzaklaştıran bir gücü olduğunu ifade etti. Nietzsche’nin “Kardeşlerim bizler birbirimizi mutlu edemiyorsak bu en büyük günahtır” sözünü anımsatan Sadeghi, komedinin sadece sanatta değil yaşamın her alanında önemli olduğunu belirtti. “Sanat yapamazsanız bile insanları güldürebilmek değerlidir. 2 saat içinde insanları mutlu edenlerin ellerinden öperim” diyen Sadeghi, “İnsan yaşamını devam ettirebilmek en büyük amacımızdır. Komedi insanlar arasında ciddi bir bağdır. Komediyle tiyatroyu bin yıl savunabilirim. İnsanları 2 dakikada ağlatabilirsiniz; ancak 15 dakikada güldüremezsiniz.” dedi. İkinci yöntemin ise “duygu” olduğunu aktaran Sadeghi, insanların yaşamlarında duygularını tırnak kesimi gibi yitirdiğini dile getirdi. Sadeghi, “Seyirci tiyatro izlerken salonda kendi yaşamını yeniden yaratıyor. Tiyatro bunu yeniden yaşatıyor. Paramız çoğaldığında ve ünlü olduğumuzda alt sınıfları unutuyoruz. Tiyatrodaki en önemli şey bu duyguları diri tutmaktır. Eğer bir oyun insanlar üzerinde duygusal bir etki yaratmıyorsa o oyun iyi bir oyun değildir. Yazarı, yönetmeni, oyuncuları meseleyi anlamıyorsa sanatçı değildir. Kesinlikle duygusal bir etki yaratmalıdır.” diye konuştu.

‘SİNEMA VE TİYATRO EKSİKLİĞİ GİDEREBİLİR’

Sadeghi, üçüncü yöntemin “düşünce” olduğunu söyleyerek, tiyatronun yaratıldığı ilk günden beri  Brecht, Goethe, Camus gibi düşün adamlarıyla anıldığını belirtti. İnsanların tiyatro eğitimi alması veya büyük kütüphanelere gitmesinin çok mümkün olmadığını anımsatan Sadeghi, tiyatro ve sinemanın bu eksikliği giderebileceğini vurguladı. Dördüncü yöntemin de “estetik” olduğunu dile getiren Sadeghi, bazı oyunların içeriği çok güçlü olmasa da teknik açıdan büyüklüğünün önemli olduğunu söyledi. Sadeghi, “Bir kemer bile almak istediğinizde en güzelini alırsınız.” dedi.

TİYATRO OYUNU SAHNELENDİ

Festival etkinlikleri kapsamında, Dicle Fırat Kültür Sanat Merkezi Yekta Hêvi Tiyatrosu oyuncuları da, “Yên Xwedê Ji Wan Sitendî (Allahından Bulanlar)” adlı tek perdelik trajikomik oyunla Cegerxwîn Kültür Merkezi Salonu’nda izleyiciyle buluştu. Şaliko Bêkes’in yazdığı, Gıyasettin Şehir’in yönettiği, izleyiciden büyük beğeni alan oyunun konusu şöyleydi: “1970-1980 yılları arasında devletin zulmünün doğayı ve insanları etkilediği dönemlerde Türkiye’nin bir metropolünde geçiyor. Türkiye’de sol hareketin bastırıldığı, hatta bitme noktasına geldiği, kadınların yok sayıldığı, çok ciddi hak ihlallerinin yaşandığı, bin yıllık göçün derinleşerek yeniden halkın kaderi olmaya başladığı dönemler. Aileler dağılmış, bireyler tükenmişlik içinde akrabalarını ararken, geleceğe dair umutlar ise tükenme noktasında. Yaşanan bu trajediyle birlikte uzun sürgünlere mahkum edilmiş Kürt siyasetçiler, kurdukları yeni hayatlarında günlük küçük hesapların peşinde, ülkelerine yabancılaşmış, kendi değerlerinden uzaklaşmış durumdalar. Ancak buna rağmen kendilerinden de çok eminler.” Bu çelişkinin Tiyatro Hevî oyuncularının performansıyla acıklı bir komedi olarak yansıtıldığı oyunun ardından sahneye gelen tiyatro oyuncusu Yıldız Gültekin, oyuncuları ve yönetmeni çiçek vererek kutladı.

PANDOMİM GÖSTERİSİ YAPILDI

Pandomim Atölyesi’ne katılan oyuncular da deneyimlerini sahneye taşıdı. Pandomim sanatçısı Sasan Ghajar eşliğinde atölye çalışmasına katılan ve aralarında Dicle Fırat Kültür Merkezi, Aram Tigran Kent Konservatuarı ve Cegerxwin Kültür ve Sanat Merkezi oyuncularının da bulunduğu yaklaşık 20 kişi, Büyükşehir Belediyesi Tiyatro Salonu’nda workshop gösterisi yaptı.

SAMSUNG CSC

265 Total Views 2 Views Today

Facebook Hesabınızla Yorum Yapabilirsiniz

YORUMLAR

İsminiz

 

E-Posta Adresiniz

Yorumunuz

İlgili Terimler :
TemaFabrika