Dolar : Alış : 3.6595 / Satış : 3.6661
Euro : Alış : 4.3219 / Satış : 4.3297
HAVA DURUMU
hava durumu

Diyarbakir27°CAz Bulutlu

- Hoşgeldiniz - Sitemizde 19 Kategoride 13511 İçerik Bulunuyor.

SON DAKİKA

Uzmandan okul fobisi önerisi

18 Eylül 2017 - 219 kez okunmuş
Ana Sayfa » Güncel»Uzmandan okul fobisi önerisi

Psikolog Şiyar Güldiken, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı nedeniyle özellikle ilk okula başlayan minik öğrencilerde görülen okul fobisi hakkında açıklama yaptı. Okul fobisinin temelinde anneden ayrılma korkusunun bulunduğunu belirten Güldiken, “İlk kez okula giden 6-7 yaş çocukları, ailelerinden ayrılarak yabancı bir ortama girdiklerinde, yabancı ortamı tanıyıp arkadaşlar edininceye kadar bazı uyum sorunları gösterebilirler. Bu uyum sorunları okula gitmeyi reddetme düzeyinde değildir” dedi.

Diyarbakır’da 2017-2018 Eğitim ve öğretim sezonu bugün başladı. Uzmanlar, her yıl okulun ilk gününde yaşanan okul fobisi hakkında önerilerde bulundu. Psikolog Şiyar Güldiken,  Okul fobisi probleminin temelinde anneden ayrılma korkusu olduğunu ifade ederek, “Bu problemin temelinde anneden ayrılma korkusu vardır. Bu nedenle ayrılık anksiyetesi bozukluğu da denilmektedir. Ancak çoğunlukla çocuk okula başlayıncaya kadar fark edilmez veya normal karşılanır. Okul döneminde çocuk anneden ayrıldığında korku duyar ve okula gitmek istemez. Ayrılık anksiyetesi,  okul döneminde devam ediyorsa okul fobisi olarak da adlandırılmaktadır. Çeşitli kaygılar nedeni ile çocuğun okula gitmeyi reddetmesidir. Çocuk okula gitmez veya okula gider ancak derslere devam etmeden okuldan ayrılır. Okul reddi; okul hayatının her döneminde ortaya çıkabilir ancak çoğunlukla geçiş dönemlerinde, yani okula başlama 6-7 yaş ve 10-11 yaş dönemlerinde ortaya çıkar” diye konuştu.

“UYUM SORUNLARI GÖSTERİLEBİLİR”

İlk kez okula giden 6-7 yaş çocuklarının, ailelerinden ayrılarak yabancı bir ortama girdiklerinde, yabancı ortamı tanıyıp arkadaşlar edininceye kadar bazı uyum sorunları gösterebileceğine değinen Güldiken, “Bu uyum sorunları okula gitmeyi reddetme düzeyinde değildir. Okul reddi olan çocuklar ise okula başlarken anne veya babalarından ayrıldıklarında sebebini bilmedikleri büyük bir kaygı, korku duyarlar. Bu nedenle de okulda durmak istemezler, buna zorlandıklarında ağlama krizleri, öfke nöbetleri ve fiziksel bir hastalığı düşündürecek karın ağrısı, bulantı, kusma, baş ağrısı, baş dönmesi gibi belirtiler gösterebilirler. Yapılan muayene ve tetkiklerde bu belirtileri açıklayacak bir fiziksel hastalık tespit edilemez. Okul zamanı veya okulda büyük bir kaygı, korku ve fiziksel belirtileri gösteren çocuk okula gitmediği zaman veya hafta sonları oldukça rahat, neşelidir. Hiçbir şikâyeti yoktur. Pazar günü akşamdan veya pazartesi sabah bu belirtiler ortaya çıkmaya başlar. Çocuk neden okula gitmediğini tam olarak açıklayamaz, ancak içinde bir korku olduğunu, ağlama hissi geldiğini söyler, bazen de öğretmen kızıyor, arkadaşlarım benimle oynamıyorlar gibi gerekçeler öne sürer. Bazı çocuklarda başlangıçta okula giderler; daha sonra birden okula gitmeyeceklerini söylerler” dedi.

“OKUL REDDİ BİRDEN VE ŞİDDETLİ BELİRTİLERLE BAŞLAMAZ”

Psikolog Güldiken, ergenlik öncesi veya ergenlikte ortaya çıkan okul reddi, 6-7 yaş çocuklarındaki gibi birden ve şiddetli belirtilerle başlamadığını belirterek, şöyle dedi:

“Yavaş yavaş okula karşı, arkadaşlarına karşı, zevk aldıkları şeylere karşı ilgisizlik başlar. Okula karşı isteksizlik genelleşerek diğer ortamlarda da ortaya çıkmaya, çocuğun içe kapanmasına neden olur. Sosyal ve akademik hayatında çeşitli sorunlar ve bunlara bağlı olarak ortaya çıkan çeşitli ruhsal sorunlar yaşayabilir. Okul reddinin temelinde çocuğun aşırı korunup, kollanması, annesinden koparak bağımsızlaşamaması nedeni ile kendisine güveninin gelişememesi yatar. Aile bireyleri genellikle birbirlerine bağımlıdırlar. Biri diğerine bir şey olacak korkusunu yaşar. Çocuğa bir şey olacak diye hep tetikte dururlar. Çocuğun basit bir hastalığında veya basit bir kazada çok telaşlanırlar. Çocuğa bir şey olur korkusu ile çocuğun kendi başına bir şey yapmasına izin vermezler. Çocuğun yapması gereken şeyleri kendileri yaparlar. Böyle yetişen bir çocuk okula başladığında kendisini yapayalnız ve güvensiz hisseder. Kendisine veya anne babasına bir şey olacak korkusunu yaşar. Okul reddi, okula başlama ile birlikte başlayacağı gibi daha sonra kaza, hastalık nedeni ile okula gidememe, çocuğa yakın olan aile üyelerinden birinin hastalığı, ölümü, anne baba arasındaki sorunlar, kardeş doğumu, öğretmen tarafından duygusal ve ya fiziksel olarak örselenme, okul değişikliği, ağır ödevler, tatiller, okul arkadaşları ile yaşanan sorunlar, okul reddini tetikleyebilir. Tedavi için aile, öğretmen ve okul yönetiminin işbirliği önemlidir. Aile ve öğretmen, okul yönetimi sorun hakkında aydınlatılmalıdır. Anne babanın ev içindeki tutumlarını değiştirmeleri ve çocuğa anlayışlı davranmaları, güven vermeleri, sosyal yönden teşvik etmeleri önemlidir. Bütün bunlara rağmen problem halen devam ediyorsa, uzman desteği alınmalıdır”

309 Total Views 1 Views Today

Facebook Hesabınızla Yorum Yapabilirsiniz

YORUMLAR

İsminiz

 

E-Posta Adresiniz

Yorumunuz

İlgili Terimler :
TemaFabrika