Dolar : Alış : 3.6401 / Satış : 3.6467
Euro : Alış : 4.2933 / Satış : 4.3010
HAVA DURUMU
hava durumu

Diyarbakir

- Hoşgeldiniz - Sitemizde 19 Kategoride 13421 İçerik Bulunuyor.

SON DAKİKA

Diyarbakır’ın eğitimi hep sınıfta kalıyor

07 Eylül 2015 - 1.195 kez okunmuş
Ana Sayfa » Tüm Haberler»Diyarbakır’ın eğitimi hep sınıfta kalıyor

2015-2016 Eğitim ve öğretim yılı 28 Eylül tarihinde başlayacak. Eğitim başlamadan önce Diyarbakır’da yaşanan eğitim sıkıntıları, öğrenci ve okul profilleri, öğretmen eksiklikleri gibi birçok konuda sorularımızı yönelttiğimiz EĞİTİM-SEN Diyarbakır Şubesi Sekreteri Sadrettin Kaya, yaşanan sıkıntılar ile eğitimin geldiği son noktayı değerlendirdi.

Kaya, durumun pek de iç açıcı olmadığını ifade ederken, toplumda yaşanan problem ve sıkıntıların eğitime yansımasını anlattı. Kentte lise ve ortaokul eksikliği yaşandığını, yeni dönem eğitim öğretim yılında öğretmen sıkıntısı yaşamaktan duydukları kaygıyı aktaran Kaya, kadrolaşmadan öğretmen evine, okullarda çalışan hizmetlilerden öğretmenlere, öğrencilerden sınıflara kadar, eğitimle ilgili her alanda yaşanan eksiklikleri paylaştı. Kaya, sorularımızı cevapladı:

Diyarbakır 2015-2016 eğitim ve öğretim yılına hazır mı? Eğitim ve öğretimde kentte ne gibi sıkıntılar yaşanıyor, bu yıl ki eğitim ve öğretim yılından beklentileriniz nelerdir?

“Eğitimin bütünsel olarak sorunları var. Bu sorunlara baktığımız zaman Diyarbakır’ın tek başına çözemeyeceği sorunlar. Bununla ilgili en basit örnek 2014-2015 yılında da dile getirmiştik bu tarzda yapılanma devam ederse binden fazla öğrencimiz gelecek yıl açık liselere gitmek zorunda kalacak diye.  Bu yıl tahmin ettiğimiz gibi 800’ün üzerinde öğrencimiz açık öğretime başvurdu. Bu çok ciddi bir rakam. Merkezi hükümetin liselere ayırdığı pay yetersiz.  Açılan liselerimiz doldur boşalt taktiği ile öğrenci almaya çalışıyor. Bu okullar 1600-2400 arasında öğrenci alan Anadolu liseleri oldu. Birçok lise de eğitim ve öğretime hazır durumda değil. İşin başka bir boyutu Anadolu liselerinin öğrenci sayıları olması gerekenin üzerinde. Sınıf mevcutları geçen yıllarda 30-34 iken bu sene 40 kişiye çıkarıldı. Bu 40 kişilik sınıfların normal liselerdeki sınıflardan farkı kalmadı. Başka bir boyutu da Diyarbakır’da kadrolaşmanın getirdiği sıkıntılar var. Diyarbakır Milli Eğitim Müdürlüğü’nün en iyi yaptığı şey kadrolaşmaları. Eğitim ve öğretimin sorunları dururken 7 Haziran seçimlerinden önce milli eğitim müdürlüğünde 4 tane müdür yardımcısı kadrolaştı. 7 Haziran seçimlerinden sonra hükümet olmamasına rağmen, milli eğitim müdürlüğüne 2 kişiyi daha görevlendirdi müdür yardımcısı olarak. Diyarbakır’da sorunları çözme adı altında imam hatimlere yönlendirme gibi bir durum söz konusu şuan. Yenişehir ilçemizde normal bir ortaokul yok şuan. Gazi İlkokulu karma devam ediyor ayrılması gerekirken, hemen yukarısında 5 Nisan İlkokulu var yandaki iki tane okul engelliler için, Mustafa Kemal Ortaokulu’nu imam hatip lisesi yaptılar. O civarda hiçbir şekilde ortaokul yok şuan. Ali Emiri ilk ve ortaokul kaldı Dağkapı’da. Bu İmam Hatip ortaokullarının yarısının da boş kalacağına, dolacaksa dahi bunun mecburiyetten dolacağına dair bilgiler alıyoruz. Diyarbakır’da dışarıdan gelen bir öğretmenin kalabileceği öğretmen evi şuan çürümeye bırakılmış vaziyette. 12 milyonluk bir yatırım yapılmasına rağmen öğretmen evinin teftişatı yapılmadı 12 katlı öğretmen evinin sadece 2 katı döşendi ve şuana dek o öğretmen evi için 3 tane müdür değiştirildi. En son atanan müdür de 10 katın döşemesinde büyük bir rant sağlayacak”

Ücretli öğretmenlik sisteminin kente yansıması nasıl oluyor, Diyarbakır’ın öğretmenlerinin ne kadarı ücretli?

“Ücretli öğretmenlik bir diğer problemimiz. Eylül’ün 15’inde atama yapılacakken şuan bütün ilçelerde ücretli öğretmen alımları yapıldı. Henüz net bir rakam veremiyoruz ama bakanlığın yasalda hiçbir hakkı olmayan ve işsiz bırakılan öğretmenlerle bu seneyi götürmeyi planladığını düşünüyoruz.  Neden? Çünkü onlarda görüyor ki öğretmen buraya gelmeyecek. Çünkü burada güvence yok, gelecek kişinin can ve mal güvenliği tehlikede. Buda gerçekten büyük bir sıkıntı”

Diyarbakır’da öğretmen açığı ne kadar, bu rakam yeni dönem öğretmen atamalarıyla azalır mı?

“Türkiye çapında öğretmen açığı milli eğitimin kendi sitesinde 132 bin olarak geçiyor ama bize göre bu çok daha fazla. Çünkü eğitim ve öğretimin yapılması gereken sınıflara göre ele aldığımızda bu sayının çok üstünde bir rakamla karşılaşıyoruz.  Diyarbakır’da da bu açık, geçen sene 900’dü ama bu sene bunun daha fazla olacağını düşünüyoruz.  Çünkü geçen seneye kıyasla bu sene tayin isteyerek bölgeden ayrılan öğretmen sayımız bir hayli arttı. Ve dediğim gibi Doğu ve Güneydoğu bölgesine ataması yapılan öğretmenlerin kaç tanesinin geleceği konusunda da kaygılıyız. Çünkü sendikamızı ziyaret eden öğretmen arkadaşlarımız batıdaki arkadaşlarının bu dönem doğuyu tercih etmekten kaçındığını söylüyor.  Var olan öğretmenlerimiz kaçıyorken yenilerin de gelmemesi büyük problem. Onun dışında dengesiz bir atama var. Mesela geçen sene Diyarbakır’daki birçok Anadolu lisesinin laboratuvarı Diyarbakır’da bilim adamına ihtiyaç olmadığı düşünüldüğü için olsa gerek kapatıldı. Buda fizik ve kimya öğretmenlerinin deney yapmasına engel oldu. Fizik ve kimya öğretmenlerini gereksizleştirdi. Fizik ve kimya bölümlerinde atama olmazken din bilgisi bölümünde açılan yeni imam hatip okullarından ötürü atamalar arttı”

Bölgede yaşanan siyasi olumsuzluklar, var olan çatışma ortamı eğitim ve öğretimi nasıl etkiliyor? Son günlerde basına yansıyan öğretmenler doğudan kaçmak için sahte evlilik yapıyor haberlerinin arkasındaki sebep olarak gösterilen bu durum Diyarbakır’a nasıl yansıdı?

-Son zamanlarda yaşanan siyasi olumsuzluklar Diyarbakır’da eğitimi ciddi anlamda etkiledi. Biz eğitim ve öğretime hazır olmanın ötesinde eğitimin başlayıp başlamayacağı yönünde kaygı taşıyoruz. 7 Haziran’dan sonra Türkiye’nin temel sorunları çözülmezken girilen çatışma ortamının getirdiği problemler kırsala yakın ilçelerimizde ciddi anlamda öğretmenlerin tedirgin olmasından kaynaklı okullara devam etmeme durumu var. Bakanlık okulların açılmasını 28 Eylül’e erteledi. Şuan o öğretmenler Diyarbakır’da seminerlere katılıyorlar. Öğretmenlere uyguladığımız bir anket verilerine göre ciddi oranda bir kaygı ve buradan gitme isteği var. Raporda, izin alarak okula gitmeme hatta sahte evlilik yaparak eş durumundan tayin isteme gibi durumların ortaya çıktığını görmekteyiz. Yaşadığımız toplumdaki bütün problemler bütün sorunlar eğitimi ilgilendiriyor. Birçok okulumuzun bu dönem açılamaması gibi bir risk var.

-Diyarbakır’daki öğrenci ve okul profili EĞİTİM-SEN gözünde nasıl? Öğrenciler ve okullar yönünde yaşanan sıkıntılar nelerdir?

“Okullarımızda öğrencilerimizin durumu da pek iç açıcı görünmüyor. Öğrencilerimiz uyuşturucu madde ve sigara kullanımını arttırdı. Artık okullarda hap almaya başladılar. Onun dışında okullara batığımız zaman hizmetlilerde problem yaşandığını hatta hizmetlilerin olmadığını görüyoruz. Hizmetli olarak göreve başlayanların da birilerinin yardımı ve referansıyla olduğunu bu yüzden okullarda iş görmekten geri durduğunu duyuyoruz. Kadrolaşma eğitim kurumlarına büyük oranda zarar veriyor ve ne yazık ki memleketimizde kadrolaşma fazlasıyla artmış durumda. Ücretli öğretmenlik yapacaklar dahi birilerinin referansıyla seçiliyor. Ayrıca öğretmenlerimizin kaygılı olduğu bir durum daha var. Aday öğretmenlik sistemi. Bu sistemle zaten birçok sınava tabi tutulmuş birçok zorlu yoldan geçmiş öğretmenlerimizin bir yıl içerisindeki performansına bağlı olarak meslekte kalması olayı var. Acaba ne olacak,geleceğimiz ne kadar güvence altında diye düşünen bir öğretmenden verim beklemek ne kadar mantıklı olur. Bu yönde de yeni düzenlemelerin yapılması gerektiği kanaatindeyiz”

Kaynak: (Derya EVREN-Güneydoğu GÜNCEL Gazetesi)

????????????????????????????????????

602 Total Views 1 Views Today

Facebook Hesabınızla Yorum Yapabilirsiniz

YORUMLAR

İsminiz

 

E-Posta Adresiniz

Yorumunuz

İlgili Terimler :
TemaFabrika